Week 3

Dag iedereen,
ik kreeg al veel mailtjes, lieve woordjes en foto’s van jullie. Dankjewel.
je mag zeker nog nieuwe foto’s sturen, dan maak ik een nieuwe collage.
Ik mis jullie ook allemaal. Voor iedereen een dikke knuffel.

Ik moet jullie wel aan het werk houden.
Deze week krijgen jullie enkele leestaken en we oefenen woorden die horen bij kijker 7 van spelling. Bekijk dit opnieuw rustig samen met je ouders en werk op je eigen tempo. Maar ook voor wie het oefenen in kweetet of bingel verkiest, staan de nieuwe taken online klaar. Het is geen verplichting om alle oefeningen te maken.
Als jullie op zoek zijn andere oefenblaadjes, herhalingen van rekenen, spelling, … kan ik deze zeker naar jullie doorsturen. En …vergeet zeker niet tijd te maken voor bewegen en spelen.

Juf Griet‌

K7_alle dagen oefenen verenkelen-verdubbelen

K7_oefenen

Leestaak_34_230320_GIFT

Leestaak_34_230320_GIFT_leesfragment

Leestaak_34_240320_Phasmidabel

Leestaak_34_240320_Phasmidabel_leesfragment

Leestaak_34_250320_HetABCvandeslaap

Leestaak_34_250320_HetABCvandeslaap_leesfragment

Leestaak_34_260320_Ikhadhetmoetenzijn

Leestaak_34_260320_Ikhadhetmoetenzijn_leesfragment

Week 2: goeiemorgen

Zoals beloofd heb ik voor rekenen en spelling de nieuwe oefeningen klaargezet op bingel en kweetet. Het is geen verplichting om alle oefeningen te maken. Bekijk het even rustig, denk even na over wat jij nog moeilijk vindt en start met die oefeningen.
Via kweetet is de verrekijkerbieb ook voor iedereen beschikbaar. Je vindt er teksten en bijhorende vragen (begrijpend lezen) op 3 niveaus. Er gaat niets boven een echt boek, maar toch wens ik jullie veel leesplezier.

Wie van al het werk online genoeg heeft, kan via Questi taken voor rekenen en spelling downloaden en printen. De correctiesleutel zit er ook bij. Maar die gebruik je natuurlijk enkel om na te kijken!
Ook hier kan je, samen met je ouders, bekijken welke blaadjes je gebruikt.

Vergeet zeker niet tijd te maken voor bewegen en spelen.

Juf Griet

Kijker 6 print

oplossing Kijker 6 print

Reken_Maar!_3_Blok_8

Tips voor offline thuiswerken met lagere school kinderen

Hoe pak ik dat aan als ouder?
Een stappenplan!

STAP 1: Verdeel taken en betrek iedereen bij gemeenschappelijke taken

Wie doet wat apart en samen? Ga met iedereen aan tafel zitten en breng in kaart wat er allemaal te gebeuren staat qua huishoudelijke taken en al dan niet eventueel huiswerk. Dit biedt mogelijkheden om taken te verdelen en hier als een team samen voor te zorgen: wie doet wat en wanneer? Dit kan op een papier neergeschreven worden dat dan vervolgens opgehangen wordt.

STAP 2: Concretiseer 

Een volgende stap is om na te denken over wat er in de week allemaal moet/kan gebeuren. Maak hiervoor een takenlijst: wat doen de ouders, wat doen de kinderen, wat doen we samen en wie doet dan wat?
Visualiseer: voor jonge kinderen kan het helpen om te werken met foto’s, pictogrammen en symbolen.

STAP 3: Maak een dag- en weeklijn

    • Het loont om een heldere dag(/week-)planning te hebben: het structureert de dag/week en maakt de tijd overzichtelijk. Kinderen weten duidelijker wat er precies van hen verwacht wordt.
    • Variatie is troef! Vele kinderen vinden het fijn om af en toe te variëren. Ook op school wordt er gezocht naar een evenwichtig aanbod. In het algemeen geldt dat kinderen in het algemeen in de voormiddag na het ontbijt de meeste energie hebben om zich te concentreren. Bij de kleuters is dit het uitgelezen moment om ze te laten puzzelen bijvoorbeeld.
    • Idealiter is er in elk dagdeel een bewegingsmomentje ingepland: dat kan een kort wandelingetje zijn, of een paar rondjes rond de tafel lopen op muziek – al springend, kruipend, enzovoort.
    • Overloop samen met je kind jouw voorgestelde tijdslijn
    • Je kan perfect het ritme van de school overnemen: wanneer hebben ze turnen? Kinderen weten dit vaak heel goed. Laat ze vertellen over hoe hun schoolweek er precies uitziet. Als er meerdere broertjes of zusjes zijn (van verschillende leeftijden) kan dit individueel gebeuren. Het kan een leuke opdracht zijn om na te denken over hoe je de dag-/weekplanning op elkaar kan afstemmen. Nemen we samen pauze? Of vinden we het prima om apart even te relaxen?
    • Hoe kan je dit leuk vormgeven? Op een groot papier? Met stiften, glitters, stickers,..

Zelfstandig werken wordt in de klas ook aangemoedigd: dit kan perfect ook thuis: maak duidelijk wanneer je verwacht dat jouw kind(eren) alleen moeten werken/spelen. Dit kan aan de hand van een wekker – als het muziekje speelt/ de wekker gaat, hebben we pauze en eten we koek en drinken we melk. Als alternatief kan je gebruik maken van een zandloper: hoe jonger de kinderen, hoe korter de ‘werkmomentjes’ (zet streepjes op de zandloper). Heb je zelf geen zandloper? Kunnen we er zelf eentje maken? Laat je kinderen zelf dingen aanpakken!
Zelfstandig werken gaat beter als ze weten wat ze allemaal kunnen doen: maak samen een lijstje van wat ze kunnen doen als ze klaar zijn met een opdracht. Een soort stappenplan of een to-do list. Niets is heerlijker dan taken kunnen afvinken.

Voorbereiding Week 2

Omdat schrijven zeer belangrijk blijft, bevatten de opdrachten voor volgende week ook blaadjes die jullie kunnen uitprinten en in een mapje bewaren. Wie niet over een printer beschikt, kan de antwoorden ook noteren in een schriftje.

Om even te bekijken of iedereen langs deze weg (de blog) te bereiken is, volgt hier de eerste ‘Challenge’. Verstuur dit weekend samen met je kind een mail naar griet.raes@gbsbrakel.be en beantwoord de volgende vraag: Wat eet jij het liefst?
Het zou leuk zijn als er ook een foto van je kind als bijlage toegevoegd wordt.

Je kan me via dit mail-adres zeker ook vragen over de opdrachten, de leerstof en organisatie stellen. Via Questi zullen er ook nog documenten verstuurd worden. Laat het zeker weten als dat een probleem is.

Juf Griet

Primeur: de nieuwe taken komen er aan

 

Beste ouders,

Op bingel vinden jullie nieuwe taken met herhalingsoefeningen voor rekenen.
Probeer hier elke dag aan te werken. Dan kunnen we ons, als de school opnieuw open gaat, concentreren op de nieuwe leerstof. Op het eiland kan je de bijhorende instructiefilmjes bekijken.
Voor wie houdt van een uitdaging en even dieper wil nadenken… staan er ook 2 taken klaar (‘Red Roosje’ en ‘uitdaging’)
Wie na al dat werken zin heeft in een liedje kan zeker luisteren bij Oh la la! De eerste 3 thema’s deden we al in de klas.

Voor spelling is het grootste deel van de leerstof een eerste keer aangebracht. De volgende maanden worden de afspraken en onthoudwoorden intensief ingeoefend.
Volgende week zullen jullie dan ook de opdracht krijgen de leerstof van de volgende kijkers te oefenen via kweetet. Maar het is zeker een goed idee om de woorden ook zelf te schrijven op papier. Zo leer je het meest.
Via kweetet kan je ook de thema’s van mundo herhalen.

Nieuws over lezen krijgen jullie volgende week.

Juf Griet

Het weer in Parike

Dinsdag 3 maart 2020: maartse buien

In minder dan een kwartier tijd werden we aangevallen regen en moesten we vluchten voor hagelstenen… maar de neerslag stopte plots, de zon kwam door de wolken en een dubbele regenboog kwam te voorschijn. Een natuurles over het weer zonder de hulp van de juf en het digitaal bord.